Kauppaketju Lidl ilmoitti vetävänsä häkkikananmunat valikoimistaan. Linjaus koskee tuoreiden munien lisäksi kaikkia Lidlin omissa tuotemerkeissä käytettäviä kananmunia. Jatkossa saksalaisketjun kaupoista saa siis ”vapaan kanan” eli lattiakanalassa elelleen kanan munia. Onko kyseessä kuluttajan valinnanvapauden rajoittaminen, ostopäätöksen ohjailu vai aito ekoteko?
Lidlin ilmoitus käynnisti välittömästi säpinän verkossa ja reaalimaailmassa. Yhtäältä linjausta kiiteltiin, toisaalta moitittiin viherpesusta ja kuluttajien valinnanvapauden kaventamisesta. Todettiin myös, että olipa linjauksen motivaatio mikä tahansa, kanat todennäköisesti ovat tyytyväisempiä ”vapaina”. Todellisuudessa myös lattiakanaloissa voi esiintyä hyvinvointiongelmia, mutta yhtä kaikki linjaus on askel eteenpäin eläinten hyvinvoinnin saralla.
Eläinten hyvinvointikeskus haastatteli vuosi sitten ruokaostoksilla olevia kuluttajia (n=92) kolmessa helsinkiläisessä ruokakaupassa muun muassa kananmunien valintaperusteista. Osa vastaajista ilmoitti tärkeimmäksi ostoperusteeksi mahdollisimman alhaisen hinnan, osa taas sanoi suosivansa vapaan kanan munia, koska ’vapaus’ tuntui mukavammalta kuin ’häkki’.
Osa haastatelluista ei ollut lainkaan kiinnostunut kanojen hyvinvoinnista, osa uskoi hyvinvoinnin toteutuvan riittävän hyvin kotimaisen lainsäädännön pohjalta. Moni oli myös perustellusti huolissaan kanojen oloista eri tuotantomuodoissa.
Haastatteluissa kävi ilmi, että osa niistäkin munaostoksilla olleista kuluttajista, joilla oli mielestään selkeä perustelu valinnalleen, ei lopulta tiennyt mitä oli ostamassa. Nimiviidakon moninaisuus johti tehokkaasti harhaan: vapaiden kanojen oletettiin juoksentelevan laitumella, pienryhmäkanaloissa (=virikehäkkikanala) ajateltiin olevan kotoisan tunnelmallista. Luomumunien luultiin olevan laillistettua huijausta.
Osa kuluttajista siis tietää, mitä ostaa, osaa ei kiinnosta tai tieto on väärää. Onnellista on, että mitä tahansa munia Suomessa ostaa, ne ovat turvallisia ja salmonellattomia. Kanoilta ei myöskään kotimaisessa tuotannossa katkota nokkia, mikä on käytäntönä useissa muissa maissa. Ostopäätöstä ei kuitenkaan aina tehdä kanojen hyvinvointia ajatellen.
Tätä taustaa vasten Lidlin linjaus jättää häkkikananmunat pois valikoimista voi todella edistää kanojen hyvinvointia. Lidlissä asioidessaan välinpitämätönkin kuluttaja ostaa jatkossa vähintään lattiakanalan munia. Lisähintaa tulee muutama kymmenen senttiä per pakkaus virikehäkkimuniin verrattuna. Virikehäkkikanalan muniakin on edelleen saatavana muista kauppaketjuista, jos niitä erityisesti haluaa.
Linjauksellaan Lidl toki ohjaa asiakkaidensa valintoja, mutta valinnanvapauden rajoittaminen kuulostaa turhan rajulta tulkinnalta etenkin, jos kuluttaja ei alun perinkään ole tietoinen tai kiinnostunut ostopäätöksensä vaikutuksista eläimiin. Suunta niin Lidlillä kuin Euroopassa yleisesti on jo jonkin aikaa ollut häkkikanaloista kohti lattiakanaloita – nähtäväksi jää, tulevatko muut ketjut perässä, ja millä aikataululla suomalaiset tuottajat pystyvät vastaamaan lattiamunien kasvavaan kysyntään.
Lue lisää erilaisista kanaloista, kanojen hyvinvoinnista ja kanan käyttäytymisestä luonnossa