Eläinten hyvinvointi valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
Koulutuksen järjestäjinä kunnat tekevät paikallisesti kouluissa noudatettavat, valtakunnallisiin perusteisiin pohjautuvat opetussuunnitelmat, joissa on mahdollista nostaa esille eläinten hyvinvoinnin näkökulma.
Esiopetus
Eläinten hyvinvointia ei mainita esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, mutta esiopetuksen ympäristökasvatus tarjoaa lapsille luontokokemuksia sekä mahdollisuuden tutkia ja tutustua kasveihin, eläimiin ja luonnon ilmiöihin.
Perusopetus
Eläinten hyvinvointi sisältyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin useassa kohdassa. Alakoulun ympäristöoppiin kuuluu pohdinta oman toiminnan vaikutuksista itseen, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan.
Yläkoulun biologiantunneilla pohditaan luonnonvarojen kestävän käytön ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja eettisiä periaatteita, kestävää ravinnontuotantoa sekä eläinten hyvinvointia. Biologian perusopetuksessa opetetaan myös eläinten hyvinvointiin läheisesti liittyvää eläinten käyttäytymistä eli etologiaa, jossa painotus on luonnoneläimissä.
Evankelis-luterilaisen uskonnon opetuksessa valitaan opetettavaksi elämänkysymyksiin, suomalaiseen yhteiskuntaan, globaaliin vastuuseen sekä ympäristöön ja eläimiin liittyviä eettisiä kysymyksiä. Elämänkatsomustiedossa taas perehdytään luonnon ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksiin sekä ympäristöetiikkaan liittyviin kysymyksiin, kuten eläinten oikeuksiin.
Lukio
Lukion opetussuunnitelman perusteisin kuuluu myös eläinten hyvinvointiin liittyviä aiheita. Filosofian oppiaineessa etiikan kurssilla keskeiseen sisältöön kuuluvat eläimiä ja ympäristöä koskevat eettiset kysymykset. Elämänkatsomustiedon kurssilla pohditaan erilaisia käsityksiä hyvästä elämästä sekä toisten ihmisten, eläinten ja ympäristön asemasta siinä.
Ammatillinen koulutus
Eläimiin liittyvää ammatillista peruskoulutusta antavat opetushallituksen oppilaitokset toteuttavat ammatillisen perustutkinnon perusteita. Eläinten hyvinvoinnista huolehtiminen sisältyy luonnonvara- ja ympäristöalan hevostalouden- ja maatalousalan perustutkintoihin.
Erilaiset ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot valmistavat ammatteihin eläinten parissa. Esimerkiksi eläintenhoitajan tutkintoon on liitetty uutena osaamisalana eläintenkouluttajan ammattitutkinto, joka suoritetaan näyttötutkintona.
Pätevöityminen eläinten lopetukseen, kuljetukseen, broilereiden pitoon ja koe-eläintyöhön
Eläinten lopetusta, kaupallista kuljetusta, broilereiden pitoa ja koe-eläinten parissa työskentelyä koskevissa säädöksissä edellytetään, että eläinten kanssa toimivat henkilöt pätevöityvät tehtäviinsä koulutuksen kautta.
Tutkimukseen ja opetukseen käytettävien eläinten kanssa työskentelevillä henkilöillä on oltava riittävät tiedot ja taidot ennen kuin työskentelyn saa aloittaa. Koulutuksen sisältö, tavoitteet sekä pätevyyden saavuttaminen ohjeistetaan EU:n koulutussuosituksissa, joissa jokaiselle tehtäväryhmälle on oma koulutussisältönsä. Pätevöityminen työskentelemään tietyn lajin kanssa edellyttää lajikohtaista teoriaa ja käytännön harjoittelua kyseisellä lajilla.
Eläinten hyvinvoinnin AMK- ja yliopisto-opetus
Luonnonvara-alan ammattikorkeakouluissa agrologin (AMK) opintoihin sisältyy eläinten hyvinvoinnin opetusta. Ammattikorkeakoulut päättävät itsenäisesti koulutuksen sisällöstä ja opetussuunnitelmasta.
Suomessa ei edelleenkään ole tarjolla kokonaista maisteritason opintokokonaisuutta tai sivuainekokonaisuutta eläinten hyvinvoinnista. Soveltavissa luonnontieteissä erillisiä maisteritason opintoja eläinten hyvinvoinnissa tarjoavat Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan eläintenpito ja hyvinvointi ‑oppiaine sekä maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan kotieläintieteen pääaine. Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa on eläinten hyvinvointitieteen professuuri sekä eläinten hyvinvoinnin ja eläinsuojelun kliinisen opettajan vakanssi. Edellä mainitun opettajan ohjauksessa eläinlääkäri voi suorittaa eurooppalaisen eläinten hyvinvoinnin, etiikan ja lain erikoistumistutkinnon.
Yhteiskuntatieteellinen eläinten hyvinvoinnin, eläintutkimuksen ja yleensä yhteiskunnallisten eläinkysymysten opetus on lisääntynyt yliopistoissamme viime vuosina. Erillisiä eläinkysymykseen erikoistuneita kursseja järjestetään etenkin Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella historia- ja maantieteiden laitoksella sekä oikeustieteiden laitoksella ja teologian osastolla. Åbo Akademin yhteiskunta- ja kauppatieteiden tiedekunnassa on kurssi eläinoikeudesta ja Helsingin yliopiston maailman kulttuurien laitoksella kurssi eläinsuhteen historiasta.
Biologian opintoja tarjoavissa yliopistoissa on mahdollista opiskella eläinten hyvinvointiin liittyvää käyttäytymisekologiaa ainakin yksittäisten kurssien verran. Näkökulma painottuu evoluution mekanismeihin. Biologian alaan kuuluvan käyttäytymisekologian opetuksessa ja tutkimuksessa käsitellään yleensä luonnoneläimiä.
Yliopistoissa järjestetään koulutusta koe-eläintyöhön erityisesti toimenpiteitä tekeville ja eläimiä lopettaville henkilöille eli opiskelijoille, tutkijoille ja laboratoriohenkilökunnalle sekä hankkeita suunnitteleville tutkijoille. Eläinten hyvinvointi ja 3R-periaatteiden noudattaminen ovat olennainen osa kurssien sisältöä. Pätevöityminen työskentelemään tietyn lajin kanssa edellyttää lajikohtaista teoriaa ja käytännön harjoittelua kyseisellä lajilla.
Eläinten hyvinvoinnin tutkijakoulutus
Helsingin yliopiston kliinisen eläinlääketieteen tohtoriohjelma CVM (doctoral programme in clinical veterinary medicine) on Suomen ainoa kliiniseen eläinlääketieteeseen suunnattu tohtoriohjelma. Tohtoriohjelman tieteenalat ovat kliininen eläinlääketiede ja eläinten hyvinvointi. Tohtoriohjelmassa voi tehdä eläimiin liittyvän väitöskirjan myös translationaalisesta lääketieteestä, kliinisestä patologiasta sekä humanistisista ja yhteiskuntatieteistä. Tohtoriohjelma tarjoaa alan jatko-opintojen ohjausta ja kursseja. Opiskelijoita tohtoriohjelmassa on yli 90 ja ohjaajia yli 50.
Lue lisää eläinten hyvinvoinnin opetuksesta Eläinten hyvinvointiraportista (2024).